Všetci sa potíme. Niekto viac, niekto menej. A niekto nám smrdí a iný vonia aj naprie ktomu, že sa spotí. Ako je to možné?

Ľudský pot neslúži len k ochladeniu tela v teple a pri záťaži. Dokáže poskytovať informácie o genetickej príbuznosti a dokonca aj o zdravotnom stave. Je často rozhodujúci pre výber partnera. A keďže sme, my ženy, náchylnejšie na vnímanie všetkých možných pachov, pot partnera nám nie je ukradnutý.

Možno vám to príde ako výsostná blbosť, ale je dokázané, že na charaktere potu sa podpisujú stravovacie návyky. Vedeli ste, že vysoký príjem sacharidov je spojený s horšou pachovou stopou muža? 

Zdroj obr.: https://pixabay.com/cs
 
Vedci zo Sydney požiadali skupinu mužov, aby poskytli vzorky svojho potu a potom požiadali ženy, aby si privoňali. Výsledky ukázali, že ženy preferovali tých, ktorých strava bola bohatá na ovocie a zeleninu. Ženy opisovali pot mužov ako kvetinový, ovocný, viac sladký a príjemný. S príjemnejšou vôňou bola spojená aj konzumácia mäsa, vajec a tofu, zatiaľ čo nadmerný príjem sacharidov sa premietol ako nepríjemný zápach pre "čuchačky".

Viac sa dozviete na: 
Možno máte už pár dovoleniek za sebou, no možno vás tá najviac očakávaná toto leto ešte len čaká. Okrem naplánovania cesty, zabalenia dôležitých vecí vrátane foťáku a kartičky poistenca, stojí za to myslieť aj na stravu. Nikdy totiž neviete, čo po ceste nájdete, alebo skôr nenájdete. Nie, na fast food rýchlo zabudnite. Radšej si pripravte niečo pod zub doma, poradím vám zopár tipov, ako to na cestách prežiť v nehlade so spokojným a zdravým bruchom :)


Hlavne sa pred cestou poriadne naraňajkujte!
Že vám ráno nechutí jesť, lebo máte cestovnú horúčku? Škoda. Na cestu potrebujete totiž kvalitný energetický základ. Výborné sú ovsené vločky, ktoré si pripravíte na milión spôsobov. Ja preferujem ovsenú kašu z mlieka/kefíru, 1 lyžičky medu, hrste orechov (najviac milované sú mandle a vlašáky) a nejaké to ovocie k tomu. Ak nemáte radi sladké raňajky, siahnite po celozrnnom pečive, vajíčkach, kvalitnej šunke, syre a zeleninovej oblohe. Alebo kvalitnej tvarohovej pomazánke s červenou cibuľkou a slnečnicovými semenami. Výborné sú tiež bielkoviny z rýb v podobe rybacej pomazánky. Je to už na vás, na čo dostanete v ten deň chuť. Možností je veľa.


Balím, balíš, balíme...
Aj keď je teplo a niektorým v hicoch nechutí tak ako obvykle, rozhodne by ste nemali podceniť desiatu a olovrant. Najmä pri vyššej fyzickej, ale aj psychickej aktivite. Inak si koledujete na malátnosť, pochmúrnu náladu a kvílenie v bruchu.

Namiesto sladkostí balíme na cestu muffiny. Niekedy máme chuť na banánové s horkou čokoládou, inokedy na mrkvové s pomarančom a často si pochutnávame na čisto zeleninových s vajíčkom a syrom. Príprava je nenáročná a rýchla.


Ďalšou sladkou možnosťou pojazdného jedla sú domáce cookies. Dva moje najobľúbenejšie recepty nájdete v tomto článku

Okrem toho vždy chystám do dózičiek nakrájané ovocie či zeleninu a nejaké tie oriešky. Ak sa chystáte na dovolenku autom, určite ste ako šofér z času na čas zažili pocit únavy. Tú vie v celku dobre zahnať žuvačka či sušené ovocie, ktoré treba dobre žuť.

Čo s obedom?
Na cesty často pripravujem cestovinový šalát so zeleninou a jogurtovým dresingom. Inou alternatívou je kuskus či quinoa so zeleninou. Ja ešte zbožňujem cuketový koláč so syrom, ktorý vám taktiež vydrží čerstvý celý deň. A ak si potrpíte na mäso, v obchodoch zoženiete aj sušené, len si čítajte obaly a dajte pozor na všetky možné "vylepšováky". 


Dobrú noc
Na večeru je dobrá bageta. Rozkrojte ju, natrite maslom alebo pokvapkajte olivovým olejom, pridajte, kvalitnú šunku, tvrdý syr či mozzarellu a ochuťte bylinkami. Samozrejme nezabúdajte na zeleninu. Variant je veľa, určite máte nejakú, ktorú najviac obľubujete. Ak máte doma toastovač alebo panini gril, môžete si bagetu aj zapiecť, zabaliť do alobalu a ostane vám nejakú dobu ešte teplá, chrumkavá a čerstvá.

Nezabúdajte na pitný režim
Pitný režim na cestách treba dodržiavať poctivo. Nielenže vám vyschne v puse, ale pri nedostatočnom pití správnych tekutín si koledujete aj o prehriatie organizmu, únavu a malátnosť. A to je pri dovolenke to posledné, čo by ste si priali. Základom by mala byť kohútiková voda, ktorú si môžete ochutiť citrónom, pomarančom, kiwi, uhorkou, melónom, mätou, medovkou alebo timiánom. Vhodné sú minerálne vody na doplnenie iónov, ktoré ste vypotili. Osviežujúce, najmä vlete, sú tiež čaje. Napríklad s medom a citrónom-tie milujeme. Pivko je dobré, ale na alkohol radšej zabudnite. V horúcom počasí je lepšie siahnuť po tom nealkoholickom.

Keď sa bojíte, že sa jedlo pokazí
Veľmi cenným pomocníkom pri cestovaní na dlhšiu dobu je chladnička. Buď autochladička, ktorá sa napája z autozapaľovača alebo 220V zásuvky, prípadne klasická, do ktorej hodíte lady. Ďalšiou možnosťou je termotaška, ktorá už síce nie je tak efektívna, za to však rozhodne účinnejšia ako klasická taška či batoh.

Dobrú chuť na cestách a krásne dovolenkové zážitky

Vaša Petra


Husté a pestrofarebné ovocné či zeleninové šťavy sú trendom nielen tohto leta. Nadchnú vás rýchlou prípravou, skvelou chuťou a popritom dostanete do seba potraviny, ktoré by ste zjedli len s veľkým sebazaprením. Popularita smoothies stúpa nielen u športovcov, ale tiež u ľudí, ktorí sa chcú zdravo stravovať. Pitie ovocných a zeleninových štiav je dnes veľmi „trendy“, no nemusí byť až také prospešné, ako ste si možno mysleli.

Viete, ako správne odšťavovať, mixovať a na čo si dávať pozor?
Dočítate sa viac v mojom článku na http://www.swissnatural.sk/smoothie-zdravie-chudnutie-kalorie-odstavovanie/

1. Ak chudnete, ovocie si doprajte len doobeda...
... a to hlavne kvôli tomu, že obsahuje mnoho jednoduchých sacharidov, ktoré telo v ranných hodinách využije ako zdroj energie, ale poobede či večer si cukry premení na tuky!
Ok, a teraz pravda.

Fakt si myslíte, že len týmto tu si udrží vaše telo tú zdravú telesnú hmotnosť? Radšej na to rýchlo zabudnite. Ovocie nie je jediným zdrojom jednoduchých sacharidov. To je za prvé. A za druhé, nezjete ho nikdy toľko, že by sa cukry obsiahnuté v ovocí premenili len tak na tuk. A vždy len večer.

Je pravda, že nadmerný príjem sacharidov môže byť sprevádzaný nadbytočným ukladaním tuku. Existuje však celá rada faktorov, ktoré rozhodujú o tom, či sa bude energia ukladať v podobe tuku, a konzumácia ovocia v neskorších hodinách to určite nie je.

Ak si strážite hmotnosť, alebo ak aj nie, nezabúdajte na to, že by sme denne mali prijať 5 porcii ovocia a zeleniny (cca 500 g dokopy), a to v ktorúkoľvek dennú dobu. Pri redukcii hmotnosti by sme večer mali skôr obmedzovať (nie úplne vynechávať) iné sacharidové potraviny - pečivo a sacharidové prílohy (ryža, cestoviny, knedlíky...) a snažiť sa nahradiť to zeleninou. Nič sa však nestane, ak si o 18-tej hodine dáte jablko či banán. 


2. Ovocie sa nemá zapíjať
Veľmi rozšírené je tvrdenie, že jesť by sme mali ovocie na lačno a následne ho nezapíjať. A to najmä kôstkové ovocie ako sú čerešne, slivky či broskyne. V opačnom prípade totiž cukor, obsiahnutý v ovocí premiešaný s vodou, začne v tráviacom trakte kvasiť, čo môže spôsobovať viaceré zdravotné problémy.

Pravdou je, že vláknina obsiahnutá v ovocí dokáže spomaľovať vyprázdňovanie žalúdka, a tak pobudne ovocie v žalúdku dlhšie ako napr. ovocná (/iná) šťava. Dlhšia doba zotrvania ovocia v žalúdku však neznamená automaticky započatie kvasenia. Tráviace šťavy, produkované vlastným telom (veď to je v podstate tiež voda :) ), začnú natravovať živiny ešte pred tým než by k fermentácii vôbec mohlo dôjsť. A ak sa stále obávate mikroorganizmov, ktoré spôsobujú kvasenie, vedzte, že náš žalúdok je proti breberkám vybavený a v žalúdku žiadne kvasiace procesy neprebiehajú.

Spomalené vyprázdnenie žalúdka môže byť však dokonca výhodné v prípade, že chcete chudnúť a strážite si svoj energetický príjem. Cítite sa totiž dlhšiu dobu zasýtení a nemáte chuť siahnuť po niečom ďalšom.

Poznámka: Doteraz mi nikto nevysvetlil, prečo sa hovorí práve o kôstkovom ovocí, keď je svojím obsahom ako každé iné. Ak tušíte odpoveď, napíšte mi do komentára, lebo som na to veľmi zvedavá. :)

3. Jedine čerstvé je zdravé
Nič sa nevyrovná skvelej chuti letného, čerstvo natrhaného ovocia.  Neznamená to však, že mrazené či sušené ovocie by malo byť niečo menej. Naopak, takto uchované potraviny môžu byť rovnako výživné a chutné, pretože sa zväčša zamrazujú na vrcholku sezóny, keď je chuť najlepšia. To platí ale za predpokladu správneho uskladnenia.

Mrazené ovocie poskytuje navyše tú výhodu, že si po celý rok môžete pochutiť na obľúbených druhoch bez toho, aby ste v obchode platili mailand za niečo, čo aj tak doletelo z kontinentu na opačnom konci sveta. Takže ak máte na záhrade plno malín, černíc či hocičoho iného, umyte ich, preberte, nech nezamrazujete plesnivé či zhnité kúsky, a zamrazte.


Konzumácia kokosového oleja je horúcim hitom nielen tohto leta. Už niekoľko rokov si drží pomyselné prvé miesto v popularite olejov. Spočiatku sa kokosový olej využíval na vlasy či pokožku, dnes ho jeho zástancovia používajú aj na varenie a pečenie. Propagujú ho najrôznejší blogeri, výživoví poradcovia a fanúšikovia paleo stravy, ktorí z neho „vyrobili“ superpotravinu. Je však kokosový olej naozaj vhodný do kuchyne?

Prečítajte si viac v mojom článku pre slovenského pacienta tu.

Zdroj obr.: https://commons.wikimedia.org/