Tekicová sezóna je už v plnom prúde. Ak neviete, čo s oranžovými kráskami (Hokkaidovkami), upečte si rýchly a jednoduchý šťavnatý koláč, na ktorom si môžu pochutiť aj tí, čo bojujú s kilami navyše.


Zožeňte si:
  • 2 hrnčeky nakrájanej Hokkaido tekvice (alebo 400 g tekvicového pyré)
  • 2 banány
  • 3 PL jablkového pyré
  • 2 vajcia
  • 1/2 hrnčeka mlieka
  • 1 ČL škorice, 1/2 ČL muškátového oriešku, 1 vanilkový cukor
Postup je jednoduchý:
1. Tekvicu ošúpte a rozkrájajte na malé kocky, ktoré domäkka uvarte vo vode a následnej po vyliatí vody rozmixujte.
2. Do vzniknutého pyré pridajte vidličkou rozpučené banány, jablkové pyré a ostatné ingrediencie a poriadne premiešavajte. Pozn.: Raz sa mi stalo, že cesto bolo riedke (všetko som robila od oka a pravdepodobne som mala malú tekvicu), tak som dosypala celozrnnú ovsenú múku a chuť koláča to absolútne nepokazilo. Nebojte sa preto experimentovať.
3. Takto pripravenú zmes vlejte do tortovej formy s papierom na pečenie. 
4. Pečte vo vopred predhriatej rúre na 200 °C, po dobu 40 minút.


Nutričné hodnoty na 1 ks:
Energia: 280 kJ
Sacharidy: 11 g
Bielkoviny: 3 g
Tuky: 1,6 g

Dobrú chuť praje Vaša Petra :)
Zohnať maslo pod 2 eurá je už skoro nemožné, ak sa smozrejme neuspokojíte s menšou gramážou alebo rôznymi náhražkami, a tak sa diskutuje otázka používania masla v kuchyni čoraz viac a viac. Dá sa vôbec nahradiť? Cenovo, aj nutrične?

Zdroj obr.: https://pixabay.com/cs/

Prehnane vysoké ceny masla v našich obchodoch sú v prvom rade následkom mliečnej krízy z roku 2015-2016, kedy boli v Európe prebytky mlieka. Aj v dôsledku zrušenia mliečnych kvót Európskou úniou. Týmito nešťastnými opatreniami došlo k tomu, že sa na celom Európskom kontinente začali plniť sklady a už nebolo kam vyvážať, čo pre spotrebiteľov znamenalo historicky najnižšie ceny mlieka v obchodoch, no pre viacerých našich farmárov to znamenalo koniec. A tak sa začali rušiť chovy. Lenže potom nastal zvrat a počas nepriaznivého suchého leta vzrástol dobyt po mlieku, okrem iného hlavne preto, že v teple majú kravy nižšiu dojivosť. Ibaže my ho v tomto období potreby máme nedostatok. A ako to už v ekonomickom svete, kde funguje vzťah ponuky a dobytu, býva, čoho je málo, to je drahé. Navyše, za posledné roky ľudia začali do svojho jedálničku opäť zaraďovať maslo, ktoré bolo dovtedy kvôli afére o škodlivosti živočíšnych tukov očierňované, pričom sa uprednostňovali rastlinné tuky. (Pozn. red.: živočíšne tuky, vrátane masla, obsahujú prevažne nasýtené mastné kyseliny, ktoré by sme mali v strave kvôli srdcovo-cievnemu zdraviu obmedzovať, nie je však nutné ani zdravé ich úplne vylučovať. Navyše taký kokosový alebo palmový tuk je síce rastlinný, a zdalo by sa, že bude tým pádom zdravý, no svojím zložením tomu tak rozhodnen nie je!)



V tejto situácii píšu viaceré webové portáli o možnostiach náhrady masla. A že aby sme šetrili, nech máme maslo na pultoch predajní aj na Vianoce.

Zdroj obr.: https://pixabay.com/cs/

Viete, na čom sa smejem? Že skoro všetci navrhujú nahradiť maslo avokádom. A vy určite viete, koľko stojí avokádo. Takže hoci je avokádo skvelé pre svoju maslovú textúru a výborný nutričný obsah, tak také vianočné koláče si s avokádovou náhradou proste neviem predstaviť. Ale výborné guacamole so žitným chlebom a vajíčkom, to áno. :)
 
Zdroj obr.: https://pixabay.com/cs/

Pre mňa je najjednoduchšou a najlepšou náhradou olej. Ideálne repkový. Pre svoje vlastnosti. Ono je v podstate aj doporučené striedať tuky v kuchyni, neexistuje jeden najlepší tuk, ktorý by sme mali používať. Pri kúpe tuku je dôležité zasmyslieť sa predovšetkým nad tým, na čo budem daný tuk používať (studená/teplá kuchyňa...). Takže namiesto masla pokojne použite olej. (A v pečení to v podstate ani nepoznať).

Ak ste milovníci pečenia domáceho pečiva, prípadne túžite po nadýchaných, šťavnatých a bielkovinových koláčikoch, siahnite po bielom jogurte, prípadne po kefíre či acidku. Podobnú službu vám spraví aj jablčné pyré.

Ste zvyknutí mazať si pečivo?
Zamyslite sa, či je to vôbec nutné... Ak máte radi šunku, syr a chcete si ich vychutnať s kúskom pečiva, nemyslím si, že je vždy úplne nutné si pečivo natierať. A keď áno, tak určite nie 20 g vrstvou. A ak sa tohto zvyku predsalen nechcete vzdať, skúste maslo striedať so zdravou Lučinou či žervé (Grevais), občas určite neuškodia ani margaríny či pomazánkové maslo.

Zdroj obr.: https://pixabay.com/cs/

Nezabúdajte, že...

"Pri nahradení masla inými potravinami meníte nutričné vlastnosti pokrmu a často aj chuť."
Na kolorektálny karcinóm zomiera asi tretina pacientov, ktorým bol diagnostikovaný. Smutnou pravdou je, že Slovensko dlhodobo obsadzuje popredné priečky vo výskyte tohto závažného ochorenia.

Rizikové faktory? Nevhodná strava, cigarety, alkohol…
Najviac určujúce sú faktory vonkajšieho prostredia. Tie však dokážeme výrazne ovplyvniť. Ide predovšetkým o stravovacie návyky, ktoré máme my Slováci v priemere horšie ako zvyšok sveta. Na vine nie sú iba jednotlivé zložky v našej typickej strave, ale aj úpravauchovávanie už hotových pokrmov. Prirátajme si k tomu nadbytočný energetický príjem a nedostatočný výdaj, z čoho častokrát vyplynie nadváha a obezita. Rovnako významné je aj fajčeniekonzumácia alkoholu.

O tom, že červené mäso nie je hlavnou príčinou vzniku rakoviny hrubého čreva a konečníka si prečítate viac v mojom článku pre slovenského pacienta tu.


Zdroj obr.: www.pixabay.com

Všetci sa potíme. Niekto viac, niekto menej. A niekto nám smrdí a iný vonia aj naprie ktomu, že sa spotí. Ako je to možné?

Ľudský pot neslúži len k ochladeniu tela v teple a pri záťaži. Dokáže poskytovať informácie o genetickej príbuznosti a dokonca aj o zdravotnom stave. Je často rozhodujúci pre výber partnera. A keďže sme, my ženy, náchylnejšie na vnímanie všetkých možných pachov, pot partnera nám nie je ukradnutý.

Možno vám to príde ako výsostná blbosť, ale je dokázané, že na charaktere potu sa podpisujú stravovacie návyky. Vedeli ste, že vysoký príjem sacharidov je spojený s horšou pachovou stopou muža? 

Zdroj obr.: https://pixabay.com/cs
 
Vedci zo Sydney požiadali skupinu mužov, aby poskytli vzorky svojho potu a potom požiadali ženy, aby si privoňali. Výsledky ukázali, že ženy preferovali tých, ktorých strava bola bohatá na ovocie a zeleninu. Ženy opisovali pot mužov ako kvetinový, ovocný, viac sladký a príjemný. S príjemnejšou vôňou bola spojená aj konzumácia mäsa, vajec a tofu, zatiaľ čo nadmerný príjem sacharidov sa premietol ako nepríjemný zápach pre "čuchačky".

Viac sa dozviete na: 
Možno máte už pár dovoleniek za sebou, no možno vás tá najviac očakávaná toto leto ešte len čaká. Okrem naplánovania cesty, zabalenia dôležitých vecí vrátane foťáku a kartičky poistenca, stojí za to myslieť aj na stravu. Nikdy totiž neviete, čo po ceste nájdete, alebo skôr nenájdete. Nie, na fast food rýchlo zabudnite. Radšej si pripravte niečo pod zub doma, poradím vám zopár tipov, ako to na cestách prežiť v nehlade so spokojným a zdravým bruchom :)


Hlavne sa pred cestou poriadne naraňajkujte!
Že vám ráno nechutí jesť, lebo máte cestovnú horúčku? Škoda. Na cestu potrebujete totiž kvalitný energetický základ. Výborné sú ovsené vločky, ktoré si pripravíte na milión spôsobov. Ja preferujem ovsenú kašu z mlieka/kefíru, 1 lyžičky medu, hrste orechov (najviac milované sú mandle a vlašáky) a nejaké to ovocie k tomu. Ak nemáte radi sladké raňajky, siahnite po celozrnnom pečive, vajíčkach, kvalitnej šunke, syre a zeleninovej oblohe. Alebo kvalitnej tvarohovej pomazánke s červenou cibuľkou a slnečnicovými semenami. Výborné sú tiež bielkoviny z rýb v podobe rybacej pomazánky. Je to už na vás, na čo dostanete v ten deň chuť. Možností je veľa.


Balím, balíš, balíme...
Aj keď je teplo a niektorým v hicoch nechutí tak ako obvykle, rozhodne by ste nemali podceniť desiatu a olovrant. Najmä pri vyššej fyzickej, ale aj psychickej aktivite. Inak si koledujete na malátnosť, pochmúrnu náladu a kvílenie v bruchu.

Namiesto sladkostí balíme na cestu muffiny. Niekedy máme chuť na banánové s horkou čokoládou, inokedy na mrkvové s pomarančom a často si pochutnávame na čisto zeleninových s vajíčkom a syrom. Príprava je nenáročná a rýchla.


Ďalšou sladkou možnosťou pojazdného jedla sú domáce cookies. Dva moje najobľúbenejšie recepty nájdete v tomto článku

Okrem toho vždy chystám do dózičiek nakrájané ovocie či zeleninu a nejaké tie oriešky. Ak sa chystáte na dovolenku autom, určite ste ako šofér z času na čas zažili pocit únavy. Tú vie v celku dobre zahnať žuvačka či sušené ovocie, ktoré treba dobre žuť.

Čo s obedom?
Na cesty často pripravujem cestovinový šalát so zeleninou a jogurtovým dresingom. Inou alternatívou je kuskus či quinoa so zeleninou. Ja ešte zbožňujem cuketový koláč so syrom, ktorý vám taktiež vydrží čerstvý celý deň. A ak si potrpíte na mäso, v obchodoch zoženiete aj sušené, len si čítajte obaly a dajte pozor na všetky možné "vylepšováky". 


Dobrú noc
Na večeru je dobrá bageta. Rozkrojte ju, natrite maslom alebo pokvapkajte olivovým olejom, pridajte, kvalitnú šunku, tvrdý syr či mozzarellu a ochuťte bylinkami. Samozrejme nezabúdajte na zeleninu. Variant je veľa, určite máte nejakú, ktorú najviac obľubujete. Ak máte doma toastovač alebo panini gril, môžete si bagetu aj zapiecť, zabaliť do alobalu a ostane vám nejakú dobu ešte teplá, chrumkavá a čerstvá.

Nezabúdajte na pitný režim
Pitný režim na cestách treba dodržiavať poctivo. Nielenže vám vyschne v puse, ale pri nedostatočnom pití správnych tekutín si koledujete aj o prehriatie organizmu, únavu a malátnosť. A to je pri dovolenke to posledné, čo by ste si priali. Základom by mala byť kohútiková voda, ktorú si môžete ochutiť citrónom, pomarančom, kiwi, uhorkou, melónom, mätou, medovkou alebo timiánom. Vhodné sú minerálne vody na doplnenie iónov, ktoré ste vypotili. Osviežujúce, najmä vlete, sú tiež čaje. Napríklad s medom a citrónom-tie milujeme. Pivko je dobré, ale na alkohol radšej zabudnite. V horúcom počasí je lepšie siahnuť po tom nealkoholickom.

Keď sa bojíte, že sa jedlo pokazí
Veľmi cenným pomocníkom pri cestovaní na dlhšiu dobu je chladnička. Buď autochladička, ktorá sa napája z autozapaľovača alebo 220V zásuvky, prípadne klasická, do ktorej hodíte lady. Ďalšiou možnosťou je termotaška, ktorá už síce nie je tak efektívna, za to však rozhodne účinnejšia ako klasická taška či batoh.

Dobrú chuť na cestách a krásne dovolenkové zážitky

Vaša Petra