Poznáte to. Keďže to majú takmer všetci, nemôžete byť výnimka a na svojom instagrame musíte mať aspoň jednu fotku s chia aj vy. Vydáte sa preto na tour de nákupné centrá a v najbližšom alternatívnom obchode si kúpite chia semená v plnej svojej kráse. Predavačka sa na vás usmeje, pretože vie, že ste práve spravili niečo veľké pre svoje zdravie (a pre ich obchod). Veď chia všade propagujú ako cennú "superpotravinu" (v úvodzovkách preto, lebo tento pojem nie je ukotnvený v legislatíve, inak povedané, nič také ako superpotraviny zatiaľ neexistuje). 


Chia sú výborné pre vysoký obsah vlákniny a omega-3 mastných kyselín, ktoré okrem iného priaznivo vplývajú na srdce. Ale má to jeden háčik. Biologickú dostupnosť.

To, že si kúpite chia a nasypete k raňajkovým cereáliám ešte neznamená, že z nich získate užitočné živiny, ktoré obsahujú. Na povrchu majú totiž tvrdú šupku a keďže sú tak malé, dozaista ich nerozhryznete. No dobre, možno zopár áno, ale to nestačí. Celé semienka z vás potom vyjdu tak, ako aj vošli. Inak povedané, budú priaznivo pôsobiť na vaše črevá ako hrubá vláknina, ale za tie peniaze by ste chceli aj lepší efekt, však? 

Pre využitie omega-3 je lepšie semienka rozomlieť. Ideálny je mlynček na kávu a po pravde, nič iné som neskúšala, takže neviem, či existuje aj iný spôsob.  
Ak ste nejaký vyskúšali, napíšte mi do komentára. :)

Rovnaký postup platí aj u ľanových semien

Správne uskladnenie a príprava
Kvôli prítomnosti nenasýtených tukov sú rozomleté chia náchylnejšie na oxidáciu v prítomnosti kyslíka a svetla. Po rozomletí sa preto doporučuje skladovať ich ideálne v uzavretej nádobe v chladničke.

Jedno veľké plus rozomletých chia tkvie v príprave pudingu. Bobtnajú lepšie, takže puding nemusíte mať v chladničke namočený v mlieku (či bezmliečnej alternatíve) až do rána. A chutí rovnako dobre.


Pomleté semienka (nielen chia, ale tiež ľanové) sú ešte výborné v tom, že sa dajú využiť ako "zahusťovadlo" do rôznych koláčov, tvarohu, jogurtu, smoothie, čohokoľvek... Získate tak dôležité živiny navyše a jedlo získa chutnejší ráz. Dobrú chuť.

Vaša Petra
Dnes je svetový deň diabetu, ochorenia, ktoré je charakterizované absolútnym (diabetes 1. typu) alebo relatívnym (diabetes 2. typu) nedostatkom inzulínu - hormónu, ktorý sa podieľa na udržaní normálnej hladiny glukózy v krvi. Výskyt tohto ochorenia sa, rovnako ako u obezity, v poslednej dobe rapídne zvyšuje. Na cukrovku trpí celosvetovo až 347 miliónov ľudí (1). 

Zdroj obr.: https://pixabay.com/en/coca-cola-crown-corks-red-1218688/

Najnovšie sa ukazuje, že za príčinami vzniku diabetu zrejme môže aj nadmerný príjem sladených nápojov. Podľa tohtoročnej epidemiologickej analýzy pod vedením vedcov z Bostonu sa zistilo, že dospelí Američania, ktorí denne pili cukrom sladené nápoje, mali až 46-násobne vyššie riziko vzniku prediabetu (2). Prediabetes je určitý alarm, že ste na ceste k rozvoji diabetu. A keď so svojím životným štýlom v tomto stave nikam nepohnete, neskôr vás pravdepodobne čakajú antidiabetiká či pichanie inzulínu.

Hoci sa jedná len o observačnú štúdiu, ktorá nepreukazuje príčinnosť, výsledky naznačujú, že pravidelné pitie limonád, Coly a podobných sladených nápojov zvyšuje šancu na rozvoj včasných varovných symptómov diabetu druhého typu. Táto štúdia analyzovala dlhodobé dáta od 1685 dobrovoľníkov stredného veku bez (pre)diabetu. Tím vedcov zistil, že tí dobrovoľníci, ktorí pili najvyššie množstvo cukrom sladených limonád (zhruba 0,6 l/deň), mali významne vyššie riziko prediabetu a diabetu v porovnaní so skupinou, ktorá týchto nápojov pila menej alebo vôbec.

Tak či onak, sladené nápoje jednoznačne nepatria do správnej výživy. Väčšina z nich obsahuje toľko pridaného cukru, že pri dennodennej konzumácii viacerých sladených nápojov dozaista prekročíte povolené množstvá (90 g) pridaného cukru na deň. 

Nie som síce proti cukru ako takému, ale nadmerné prisladzovanie je podľa mňa zbytočné. 

"Vedeli ste, že napr. taká kofola obsahuje 8 g pridaného cukru na 100 ml? Keď vypijete 1 l Kofoly (čo je úplne bežné), dostanete do seba  80 g cukru, čo je až 16 kociek."

Ok, teraz si možno poviete, že Kofolu nepijete. Stavím sa však, že jogurtový alebo kefírový nápoj si kupujete. V obchode nájdete jednak biele - neochutené, ale z môjho pozorovania usudzujem, že väčšina zákazníkov kupuje tie s príchuťami. Ako inak - sú chutnejšie. Ibaže, taká Activia s príchuťou jahoda+kiwi obsahuje 11,7 g pridaného cukru na 100 g. Keď to prepočítame na celé balenie (310 g) získame 36 g cukru, čo je vyše 7 kociek. 



Načo zbytočne platiť za cukor, keď si napr. tie mliečne nápoje (ale tiež jogurty a tvarohy) dokážeme ochutiť doma samy - ovocím, orieškami, semienkami.?...

Na včerajšej akcii venovanej práve svetovému dňu diabetu som mala možnosť konzultovať stravu s diabetikmi a ľuďmi, ktorí sú v riziko, ale rovnako tak so zdravými ľuďmi, ktorí prejavili záujem o ozdravenie jedálničku. Presvedčila som sa o tom, že väčšina ľudí podceňuje silu vplyvu výživy na vznik mnohých ochorení, no pamätajte! Cukrovka spočiatku nebolí, a zrejme preto ju mnoho ľudí podceňuje. No akonáhle vznikne, je ťažké bojovať s ňou a opäť navrátiť telu zdravie. Myslite na to, že niekedy naozaj stačí upraviť jedálniček (kupovať menej sladených nápojov a sladkostí) a začať sa trošku viac hýbať a riziko vzniku diabetu, ale i mnohých ďalších ochorení prudko klesne. :)



Zdroje

1 World Health Organisation. 2014. Global status report on noncommunicable diseases [online], Geneva: World Health Organisation, ISSN 978 92 4 156485 4, dostupné na: https://cspinet.org/new/pdf/who-global-status-report-on-ncds-2014__1_.pdf
2 Ma et al. 2016. Sugar-Sweetened Beverage but Not Diet Soda Consumption Is Positively Associated with Progression of Insulin Resistance and Prediabetes. J. Nutrition, 146:1-7 DOI: 10.3945/jn.116.234047
S rastúcim počtom ľudí, ktorým diagnostikovali rakovinu, pribúda aj počet šarlatánov. Tí svojimi tvrdeniami častokrát odporujú platným biologickým konceptom. Mnohé stránky propagujú „dychberúce“ príbehy ľudí, ktorí sa zázračne uzdravili z rakoviny iba popíjaním ovocných či zeleninových štiav. Podľa niektorých zas stačí držať hladovku, čím sa nielen očistíme od toxínov, ale tiež vyhubíme nádorovú bunku. Sľubujú nám, že ak budeme spolupracovať, dosiahneme vyhladovanie rakoviny. Naozaj si takto pomôžeme?

Viac si o praktikách tzv. liečiteľov prečítajte v mojom článku na portáli slovenský pacient: https://www.slovenskypacient.sk/vyhladovanie-rakoviny-zeleninove-stavy-ketolatky/

 
Ešte donedávna kolovali svetom informácie, ktorá vajcia zbytočne démonizovali. Aj odborná verejnosť považovala vajcia za potravinu, ktorá značne prispieva k zvyšovaniu hladiny krvného cholesterolu, a tým aj rizika kardiovaskulárnych ochorení. Dnes je, našťastie, tento mýtus vyvrátený. Napriek tomu, ľudia stále nevedia, či vajcia jesť, alebo nie, a ako často. 

Prečítajte si viac v mojom článku pre portál slovenský pacient. (https://www.slovenskypacient.sk/vajcia-nutricne-hodnoty-zlozenie-zdravie/)

Zdroj obr.: https://pixabay.com/en/egg-ingredient-baking-cooking-food-944495/

Netradičná pomazánka sa vždy hodí ako záchrana, keď vás nečakane prepadne návšteva. Alebo keď si už viac nechcete lámať hlavu, čo pripraviť deťom na desiatu či raňajky. Vyskúšajte kombináciu červenej repy a vlašských orechov. Prečo?

V tomto chladnom a sychravom jesennom počasí vám zlepší náladu čokoľvek farebné a to táto pomazánka rozhodne spĺňa. Navyše sa zíde tiež dobrá imunita, ku ktorej vám dozaista dopomôže aj repa. Tá je cenná najmä pre jej vysoký obsah vitamínu C a B skupiny, a obsahuje tiež značné množstvo minerálnych látok - draslíka, horčíka, mangánu, železa. Je tiež zdrojom vlákniny a pôsobí močopudne. 

Vlašské orechy sú zas skvelým zdrojom "zdravých tukov" - omega-3 a omega-6 nenasýtených mastných kyselín, vďaka ktorým si udržíte normálnu hladinu cholesterolu v krvi a budete mať pružnejšie cievy. Vlašáky sa ospevujú tiež pre vysoký obsah vitamínu B6, E, folátu, tiamínu, mangánu, medi, draslíka, fosforu, zinku a mnohých ďalších látok. 


Na zhruba 4 porcie budeme potrebovať:
  • 250 g varenej alebo pečenej repy
  • 50 g vlašských orechov
  • 1-2 strúčiky cesnaku
  • 120 g bieleho jogurtu
  • soľ, korenie, prípadne petržlenovú vňať
Postup:
     1. Repu očistite, vložte do alobalu a pečte zhruba 30-60 min.
     2. Po vychladnutí nakrájajte najemno, prípadne použite mixér.
     3. Nasekanú repu zmiešajte s jogurtom, prelisovaným cesnakom a najemno nasekanými
         vlašskými orechmi. Osoľte, okoreňte.

Peknú farebnú jeseň vám želá Vaša Petra :)